SNAPSHOTS NEW YORK CITY MET MAMA

Eindelijk was het zo ver! Mijn afstudeercadeau, een reis naar New York met mama, werd werkelijkheid. Een jarenlange gekoesterde droom welteverstaan, ging eindelijk in vervulling. Dit is ons New York avontuur in een notendop. New York heeft me laten huilen, laten lachen, maar me vooral verwonderd. Wat heb ik genoten van deze prachtige stad. Ik was bang dat het me wellicht een beetje teleur zou stellen omdat ik zulke hoge verwachtingen had, maar niets is minder waar. Ik vond het fantastisch en ga dan ook zeker terug! Benieuwd naar onze avonturen van één week New York? Lees dan snel verder.

DAG 1 – DE REIS EN TIMES SQUARE

Yes we made it! Na een prima vlucht van 7,5 uur zijn mijn moeder en ik dan eindelijk – met de yellow cab – op weg naar Manhattan! De douane op JFK is wel een dingetje, we hebben maar liefst 2,5 uur in de rij gestaan voor de ESTA/paspoort controle, echt absurd. Je krijgt wat vragen, er worden vingerafdrukken genomen en een foto van je gemaakt. Vervolgens kun je vrij snel door als je een ESTA geregeld hebt. Je hoeft je ESTA niet mee te nemen, want dit staat gewoon gekoppeld aan je paspoortnummer.

Na een ritje van een uur kwamen we aan in het hotel. We verbleven in het Element Times Square West hotel en hadden een kamer met cityview geboekt. Wat hadden we een uitzicht! Ik moest er zelfs van huilen, gewoon, omdat het zo mooi was en ik er eindelijk ben, na 10 jaar zeuren en 5 jaar studeren. We verbleven op de top floor (de 40e verdieping) en keken over de hele stad uit met als allermooiste punt het Empire State Building. Hoewel we een airco hadden, hebben wij iedere avond met de ramen open geslapen, heerlijk die geluiden van de stad.

Omdat we redelijk wat tijd verloren waren op het vliegveld en de vermoeidheid ook wel insloeg, besloten we ons op te frissen en naar Times Square te wandelen. Het systeem met avenues en straten in New York is echt een uitvinding, zodra je het door hebt, kun je ontzettend makkelijk de weg vinden in Manhattan. Times Square was voor ons 5 minuutjes lopen en iedere avond wandelden we hier wel even langs.
Gelopen kilometers deze dag: 5,2

DAG 2 – 9/11

Onze eerste echte dag in New York begon bewolkt, daarom kozen we ervoor om deze dag het 9/11 memorial en museum te bezoeken. In de middag zouden we dan wel kijken wat we zouden doen met het weer. Na een ontbijtje vertrokken we om 9u met de subway richting het WTC. Ook het systeem van de subway is super simpel. Je gaat óf uptown, óf downtown, makkelijker kan niet, zolang je maar een metrokaart bij de hand hebt.

We bezochten allereerst het ‘Oculus’, dit station/winkelcentrum is gebouwd in de vorm van een witte duif. Bijzonder feitje: elke 11e van september schijnt om 10:28 de zon precies door midden van het gebouw naar binnen, dit is het moment waarop de 2e toren van de twin towers instortte. Vervolgens liepen we over ‘Ground Zero’, bizar wat zich daar heeft afgespeeld en dat daar ooit twee van de hoogste torens hebben gestaan. Daarna liepen we nog langs het kerkje dat vrijwel naast de torens stond, maar de aanslagen volledig heeft overleefd. Vervolgens sloten we aan in de rij bij het 9/11 museum. Ook hier hebben we zeker weer 1,5 uur in de rij gestaan, ondanks dat we een New York Pass hadden aangeschaft. Het museum was wél ontzettend indrukwekkend en een aanrader om te bezoeken, we hebben hier zeker 3 uur rondgelopen. Uiteindelijk zijn we via Broadway een stuk terug naar onze wijk gelopen, het was inmiddels eind middag toen we weer aankwamen bij ons hotel. We hebben ons opgefrist en zijn iets gaan eten. We hadden nooit gedacht een hele dag kwijt te zijn aan een ‘attractie’. Houd hier dus rekening mee.
Gelopen kilometers deze dag: 11,6

DAG 3 – OCHTEND IN BROOKLYN

De volgende ochtend waren we allebei weer vroeg wakker, die jetlag heeft toch voordelen. Ik wilde graag met mooi weer de Brooklyn Bridge bewandelen zodat je ook kunt genieten van het mooie uitzicht. Het was nog wel wat bewolkt maar we besloten de gok te wagen. Nog voor het ontbijt, om 7 uur, pakten we de metro richting Brooklyn. Uiteindelijk de beste keus ooit! De zon brak door én het was nog super rustig op de brug. We hebben de brug van Brooklyn naar Manhattan gelopen en weer terug. Daarna eindigden we in de wijk ‘Dumbo’ waar we de bekende straat bezochten. In deze straat zie je de Manhattan bridge precies tussen de gebouwen door. Fun fact: Precies door het gat van de Manhattan bridge zie je het Empire State Building. Door de bewolking moet je helaas goed kijken op de foto, maar met volle zon kun je het Empire goed zien!

DAG 3 – MIDDAG IN MIDTOWN/EAST

In de middag brak de zon volledig door en werd het aardig warm. We besloten even terug te gaan naar het hotel om ons om te kleden en de jassen te dumpen. Daarna liepen we van ons hotel richting Fifth avenue. We kwamen via Bryant Park langs de Public Library en vervolgens liepen we door naar Grand Central Station. Hier moest uiteraard de legendarische Gossip Girl foto geschoten worden. Vervolgens pakten we op Grand Central de metro naar het Flatiron Building, wát een gebouw! Daarna hebben we lekker in het zonnetje gezeten bij Madison Square Garden.
Gelopen kilometers van deze dag: 17,3

DAG 4 – MANI-PEDI EN HET EMPIRE STATE BUILDING

De dag begon met erg slecht weer, het regende enorm hard. Aangezien een echte Amerikaanse ‘mani-pedi’ nog op mijn lijstje stond besloten we dat in de ochtend maar te doen. Ik vond een echte nagelsalon vlakbij ons hotel. We kregen een voetenbadje, voetmassage, een kleine pedicure en tot slot werden onze nagels voorzien van een mooi kleurtje en dat allemaal vanuit een ouderwetse massagestoel. Daarna kregen onze handen dezelfde behandeling. Ik kan dit zeker aanraden om te doen! Als iets bij Amerika hoort is dat het én een pedicure is erg welkom met die kilometers die je aflegt in de stad.

Omdat de regen helaas nog niet was opgehouden gingen we na de mani-pedi door naar winkelcentrum Macy’s. Dit winkelcentrum telt 8 verdiepingen, je kunt hier je hart ophalen dus. Ik stuitte bij Tommy Hilfiger op deze te leuke regenjas met 40% korting! Voor de lunch reisden we door naar Chelsea Market, een foodhall. Na onze prima lunch kwam ik erachter dat het alarm nog aan mijn jas zat, irritant! Hierdoor moesten we weer terug naar de Macy’s. Omdat we toen weer in onze wijk waren besloten we terug te gaan naar het hotel en ons om te kleden voor een bezoek aan het Empire State Building. Eerlijk? Ik vond het tegenvallen, tuurlijk is het een iconisch gebouw wat je op je lijstje moet zetten, maar het uitzichtpunt zelf viel me erg tegen. Het platform is enorm smal en klein waardoor je met veel te veel mensen aan het dringen bent voor een mooi uitzicht. Daarnaast had ik ook overduidelijk de verkeerde schoenen aan hier, ik verging van de pijn. Na het Empire State Building strompelden we dan ook terug naar ons hotel en kochten we onderweg een vegan meal om op de kamer op te eten.
Gelopen kilometers deze dag: 11,3

DAG 5 – TOP OF THE ROCK IN DE OCHTEND

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Deze dag beloofde het goed weer te worden! We vertrokken wederom in alle vroegte richting de volgende highlight: ‘Top of the Rock’. Het loont echt om met openingstijd naar een attractie te gaan, dan is het gewoon simpelweg nog redelijk rustig en kun je mooie foto’s maken. Top of the Rock is een mega aanrader! Er zijn 3 verdiepingen, waarvan 2 buiten. De platformen zijn groot en breed waardoor er voor iedereen genoeg ruimte is. Daarnaast is de 1e buitenverdieping volledig omringd door glas, wat het uitzicht niet belemmerd. De 2e buitenverdieping is een soort dakterras bovenop de 1e buitenverdieping. De binnenverdieping mag je ook zeker niet overslaan! De ramen geven een prachtig uitzicht over de stad, ik maakte een mooie foto van mijn moeder.

DAG 5 – MIDDAGJE FIETSEN EN ZONNEN IN CENTRAL PARK

Na ‘Top of the Rock’ namen we de subway richting Central Park. Hier huurden we voor 50 dollar, 2 fietsen voor de hele middag. Central Park is namelijk perfect te verkennen per fiets! We fietsten het hele park rond en stopten af en toe bij highlights die alleen te voet bezocht konden worden. De zon brak door, de rest van de middag hebben we in het gras gelegen nabij de iconische fontein. Overal gebeurde wat, er waren mensen aan het disco skaten, een groepje was aan het trommelen en verderop werd weer gezongen. Echt een heerlijke plek!
Gelopen kilometers deze dag: 11,8

DAG 6 – THE MET EN DE MIDDAG VIEL IN HET WATER

Vandaag stond er een bewolkte dag op de planning, althans, dat dachten we. We vertrokken in de ochtend richting ‘The MET’, een kunstmuseum in de Upper East Side. We wandelden een stukje door deze wijk en snappen inmiddels waarom hier de rijken der rijken wonen. Overal staat een portier en de straten zijn vergeleken met andere wijken in New York bizar schoon en goed onderhouden. Geen chaos, geen zwervers, echt een ander stukje New York.

Eenmaal aangekomen bij The MET moest er uiteraard een foto gemaakt worden op de legendarische MET steps (gossip girl fans weten waarom). Daarna gingen we snel naar binnen want het begon te regenen. Toen we na een uur of 2 het museum uitkwamen, regende het helaas nog steeds. Toch probeerden we de gok te wagen en reisden we af naar het uiterste puntje van Manhattan om de ferry te pakken richting Staten Island. Dit is een gratis manier voor een mooi uitzicht op de stad en het ‘Statue of Liberty’). Eenmaal aangekomen bij de ferry haakten we snel af, want het plensde inmiddels. Daarom pakten we de subway terug naar onze wijk en bezochten we winkelcentrum ‘Bloomingdales’.
Gelopen kilometers deze dag: 11,5

DAG 7 – LAATSTE DAG, SOUTH FERRY + HIGH LINE

De laatste dag waagden we een nieuwe poging, de lucht was strakblauw. We pakten om 8u wederom de subway richting het meest zuidelijke puntje van Manhattan voor de ferry. De ferry is gratis en je bent ongeveer een half uurtje onderweg en je vaart langs het ‘Statue of Liberty’. Een prima alternatief als je het Statue of Liberty Island niet wil bezoeken maar toch wel even een glimp ervan wilt opvangen. Op Staten Island pakten we linea recta de ferry terug naar Manhattan. Vervolgens reisden we af naar de wijk Meatpacking district om over de High Line te wandelen. De High Line wordt gezien als het balkon van NYC. Helaas was het magische voor ons er door de drukte al snel af, op de High Line was het een file van mensen, minder leuk! De High Line eindigde bij een warenhuis waar we even doorheen zijn gewandeld. Vervolgens zijn we terug gegaan naar onze eigen wijk, naar de Macy’s. Hier kocht ik 2 paar schoenen van het eigen merk I.N.C. van Macy’s. Wist je dat je als toerist standaard 10% korting krijgt op alles in winkelcentra? Onze laatste dag hebben we afgesloten bij Shake Shack met een portie iconische cheese fries.
Gelopen kilometers deze dag: 16

Dat was het, ons avontuur in New York. Wat heb ik genoten van de energie van deze stad. Een week is dan ook veel te kort om deze hele stad te ervaren en te ontdekken, ik kom dan ook zeker terug.