INDONESIA DAY 3 & 4 – VEEL BUS UREN EN BERGEN VAN BANDUNG

Tijd voor deel 2 van onze rondreis door Indonesie! Inmiddels hebben we de hoofstad Jakarta verlaten en zijn we doorgereisd naar Bandung, de volgende grote stad op het lijstje.

De eerste dag van onze reis besteedden we vooral in de bus. Van Jakarta naar Bandung was ongeveer 6 uurtjes rijden, het verkeer hier is zo extreem chaotisch en druk. Gemiddeld rijd je zo’n 50km per uur. Maar hé, dat mag de pret niet drukken want onderweg is ook veel te zien.

Voor de lunchpauze doken we een zijstraatje in. Dit bracht ons naar een restaurantje middenin een (oude en vervallen) woonwijk. Na de lunch reden we door naar het hotel en brachten we de resterende tijd door aan het zwembad. Even relaxen…

…Want de volgende dag ging om 6 uur weer de wekker. Deze dag stond er een tocht door de bergen van Bandung op het programma. We reden de stad uit en bereikten uiteindelijk na 4(!) uur het hoogste punt van de berg.

Dit werd beloond met die prachtige uitzicht waarbij je uitkijkt over de uitgestrekte (thee)plantages. Echt super mooi!

Uiteraard bezochten we deze theeplantages ook van dichtbij.

De plukkers moeten minstens 40 kilo op een dag plukken en per kilo verdienen ze ongeveer €0,20… Dat zet je toch wel weer even met beide benen op de grond, wat zijn wij toch verwend. En deze dames waren oprecht heel vrolijk en blij, niet alleen voor ons maar ook naar elkaar, ze leken echt gelukkig. Dan besef ik toch wel weer even dat we niets te klagen hebben.

Tot slot bezochten we nog een bergdorpje, de kinderen uit het dorp kwamen net uit school en waren uiterst nieuwsgierig. Heel grappig!

Morgen staat er een lange reisdag op het programma! De wekker gaat om 6 uur en dan vertrekken we vroeg naar het station van Bandung om daar de trein te pakken naar Yoghyakarta. Deze treinrit duurt maar liefst 8 uur, maar dan ga je wel dwars door de bergen en rijstvelden! Zin in.