INDONESIA DAY 7, 8 EN 9 – PRAMBANAN EN BROMO VULKAAN

Dag 7, 8 en 9, de tijd vliegt! Dag 7 bezochten we de Prambanan tempel in Yogyakarta. Dag 8 stond vooral in het teken van reizen, maar dag 9 maakte dit helemaal goed met een bezoek aan de Bromo vulkaan!

Dag 7 begon vroeg en heel erg warm! Om half 8 zaten we op de fiets, we fietsten door het mooie landschap van Yogyakarta. Echt een hele leuke manier om zo de omgeving te verkennen.

Daarna gingen we door naar de Prambanan tempel. Deze dag liep de temperatuur op tot 38 graden, mega benauwd en warm. Wederom had ook deze tempel weer stijle trappen… Je kunt zelf wel invullen hoe warm ik het had.

Maar mooi was de tempel wel!

Op dag 8 ging om half 5 de wekker, ai zo vroeg hadden we het nog niet eerder gehad. We moesten om half 7 de trein hebben vanaf Yogyakarta naar Malang. De treinreis duurde dit keer wat korter, slechts 3,5 uur. Hij was dan ook minder spectaculair dan de vorige.

Vervolgens moesten we nog 2 uur in de bus richting het hotel. Het hotel lag gelegen in Batu, een bergdorpje nabij de Bromo vulkaan. Na aankomst hebben we alleen maar gechillt aan het zwembad en gingen we om 19:00 slapen…

…Want geloof het of niet, om 23:45 stond de wekker. Tijd om de zonsopgang bij de Bromo vulkaan te bekijken! Om 00:30 vertrokken we vanuit Batu met de bus richting de Bromo, een rit van 2 uur door de bergen. Vervolgens stapten we over op grote jeeps die ons naar het uitkijkpunt brachten.

Dit leek heel leuk maar in werkelijk was dit écht strijden. De zon zou rond 05:15/05:30 pas opkomen en aangezien we op een hoogte van 2600 meter zaten, kun je je voorstellen dat het behoorlijk koud was. Er stond een flink harde wind én de temperatuur was rond het vriespunt. Voor een goed plekje hebben we daar toch wel vanaf 04:15 staan wachten.. Blauwbekken dus!

Maar het was het helemaal waard. Zodra de zon zich beetje voor beetje liet zien, vergat je de kou onmiddelijk. Zie hier het resultaat. Echt een prachtig uitzicht!

En nog 1… precies op het moment dat de zon boven de bergen uitkwam, zo mooi!

Daarna reden we met de jeep naar de voet van de krater van de vulkaan om deze vervolgens te beklimmen.

Dit was een flinke klim waarbij je dus eerst over een grote zandvlakte moest lopen, vervolgens een steile berg moest opklimmen en tot slot nog een trap bestaande uit 265 treden.

Eenmaal boven werd je beloond met een prachtig uitzicht én zwavellucht dat ruikt naar rotte eieren.

Dat mondkapje was dus niet alleen voor het zand handig.

Het geluid dat uit de krater kwam was echt bizar, zó hard. Je kunt het vergelijken met het geluid van een opstijgend vliegtuig en dan continue aan een stuk door.
Inmiddels was het 8 uur ’s ochtends en voelde het alsof we er al een hele dag op hadden zitten (was eigenlijk ook zo). We reden vanuit de krater met de jeeps terug naar het vertrekpunt en stapten over op de bus terug naar het hotel. Je kunt wel raden wat wij daar de rest van de dag gedaan hebben… Morgen vertrekken wij naar onze laatste stop op Java, overmorgen gaan we door naar Bali! Ook mega veel zin in.